Thursday, 14 April 2011

Kaedah Penulisan Angka Yang Sebenar

Korang tau tak angka2 ni 0123456789 ni berasal daripada mana??ada banyak sumeber mengarakan dia berasal daripada tulisan2 kuno..macam sanskrit..banyak lagi la...Tapi ada satu lagi...selepas beberapa kajian dilakukan...Angka2 ni sebenarnya berasal daripada nombor dalam perkataan arab...dia ejas2 ubah sikit2 jadi la angka yang sekarang ni...lagipun Orang Islam lah yang pertama kali mempertemukan sistem nombor ni menggatikan angka roman yang susah nak tulis tu...

Lagi satu...kat bawah ni ada contoh kaedah penulisan angka yang sebenar dan sebab apa dia dapat nama tersendiri dia tu...jom terjah...





Haha...pandai2 je dorang ni kan...bijak2...

No comments:

IKLAN DARI NUFFNANG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...