Monday, 3 November 2014

Filem Malaysia



Filem-filem kat Malaysia ini bagi aku ikut musim, musim lawak semua lawak, musim seram semua  seram, musim gangster semua buat filem gangster. Tapi paling banyak cerita cinta...itu jela pengarah malaysia mampu buat. adala sesetengah produksi nak buat cerita lain dari yang lain macam KRU...aku salute la kat dorang pasal nak buat cerita fiksyen fantasy...tapi macamana pun cerita tak sampai...cerita action aku minat, aku suka cerita melayu...tapi melayu punya filem action tak berapa nak menjadi jugak...gaya berlawan pun kaku....last-last nak laku kan filem ambil pelakon lawak jadi hero...lawak memangla seronok,tapi sampai bila nak hidang orang malaysia cerita macamtu??cinta paling tak boleh bla...banyak sangat...cinta islamik kononya la...pffttt....

Filem tokan dadah tapi berilmiah pasal chemical
Bagi aku sebagai rakyat malaysia, aku mengharapkan satu filem yang berilmiah...kalau filem gangster filem gangster berilmiah..takdela filem yang kosong semata-mata kekeluargaan sahaja. Cerita pasal engineering, kedoktoran, politician, bukan cerita korporat yang sembang-sembang kencang. Cerita mcguyver, house, breaking bad, sherlock holmes , banyak lagila...kalau jepun cerita siri brain, india 3 idiots...walaupun dorang tu pun ada buat cerita taraf rakyat malaysia...tapi tak popular pun...kenapa kita tak boleh buat filem taraf mereka...macam takde mencuba pun...takut takde follower??come on la...

Filem-filem Malaysia bukan jenis mendidik, tapi banyak jenis melemahkan otak....xde ilmiah pun...tapi nak buat macamana, kalau setakat nak puaskan hati aku sorang, baik director, penerbit puaskan hati orang lain yang sokong mereka...

Filem Cikgu Suraya...tak tau betul ke tak cerita tu akan keluar...selama ni dalam fantasi je...tapi kalau keluar gak...hancurlah...Filem Malaysia maju setapak lagi kearah kebengongan...

Sekian.

Saturday, 1 November 2014

Punca Kurang Air Dalam Badan Salah Satu Faktor Kegemukan








 
Air terdiri daripada 75% daripada komposisi badan kita, jadi ini membuktikan air lebih penting daripada segala makanan yang lain. kekurangan air dalam badan atau lebih dikenali sebagai dehydration boleh menyebabkan sistem dalam badan terganggu dan boleh menyebabkan penyakit-penyakit merbahaya menyerang tubuh kita termasuklah masalah kegemukan. Mitos mengatakan air yang lebih menyebabkan perut menjadi buncit. ianya adalah betul dan tidak betul juga. sekiranya kita minum pada waktu-waktu yang betul air dapat mencegah banyak penyakit moden sekarang ini. jangan la kita minum dengan banyak sebelum dan selepas makan...minumla sekadar menghilang rasa tercekik dan sebagai pelincir makanan turun melalui esofagus ke perut. banyakkan minum pada waktu selain dari waktu makan.

Pokok yang tidak dapat air akan mati, sama juga manusia...satu-satu sistem badan kita akan rosak...air seperti minyak kepada kenderaan...tanpa minyak satu2 enjin tidak dapat dijalankan...dan tanpa minyak juga enjin akan rosak...sel-sel badan kita memerlukan air sebagai penggerak untuk bekerja...

antara masalah-masalah kekurangan air adalah seperti berikut:

1. Kepenatan- 
bagi orang yang bekerja berat, atlet, kepenatan adalah perkara biasa kerana tenaga banyak dikeluarkan, tapi ianya bukan satu-satunya faktor keletihan...bagaimana pula bagi orang yang tidak bekerja berat tetapi juga letih? ini adalah kerana jantung terpaksa bekerja lebih untuk mengepam darah lebih kuat supaya setiap sel mendapat bekalan secukupnya. 

2. Cepat Marah-
Kekurangan air menyebabkan suhu badan meningkat, ini menyebabkan perasaan marah itu meningkat.
 
3. Darah Tinggi-
 tanpa air yang cukup, kepekatan darah dalam badan meningkat, menyebabkan proses perjalanan darah terganggu. ini boleh menyumbang kepada strok.
 
4. Penuaan-
semakin banyak tenaga yang dikeluarkan,sekira tidak dijaga sebetulnya... semakin cepatla tua sistem dalam dan luar badan kita.
 
5. Masalah Kulit-
air dapat membuang toksin melalui sistem perkumuhan, sekiranya toksin tidak dibuang masalah kulit  boleh terjadi seperti psoriasis dan dermatitis.

6. Sakit Tulang-
 air bertindak sebagai penyerap tekanan antara joint tulang, dan membolehkan kita bekerja tanpa rasa sakit. 

9. Kegemukan-
kenaikan paras kolestrol akan meningkat, dan metabolisma badan berkurang. seseorang yang berasa lapar bukan pada waktunya, minum lah...pasti akan hilang perasaan tu.

10. Masalah Pencernaan
11. Masalah Buah Pinggang

 Jadi, minumlah air sekurang-kurangya 8gelas sehari bagi orang dewasa...bergantung juga kepada kerja kita pada hari itu...sekiranya banyak tenaga dikeluarkan maka perlulah lebih banyak air diminum.

IKLAN DARI NUFFNANG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...