Wednesday 26 January 2011

Tebu Dan Orang Kampung

   Em ok...aritu aku da cite sal one piece...tp 2 baru part one...ade byk part lagi kene wt wt...haha...so bg peminat2 one piece arap sabar menanti review seterusnye dari aku eh...skang kite pause dulu cite sal one piece... kali ni aku nk cite sal bisnes yg aku buat ngn mbe2 aku...

   Sebelum aku start aku nk ucap terime kaseh kat Asnizam,Zulfadhli bisnes partner...Fairuz customer tetap...brahim toke minyak...Abg Padil ngn family byk membantu ngn bg pinjam mesin, pak bidin ngn ank die tlg carik tapak niaga utk kitorg...Datuk Jaafar kasi pinjam payung...budak2 robot..naga,abg alif,cucu2 datuk...org2 kampung gangsa...korg mmg best...MPHTJ ngn MBMB yg tau nk saman je...tp dorg ade beli gk...thanx gk la...wak jamil and customer die...ngn org yg penah beli air tebu...aku mmg betul2 hargai korg...xlupe parent aku dan yang terakhir Yang Maha Memberi Rezeki.

   Sebagai student...kalo stakat nk arap duit pinjaman xcukup untuk hidup...lagi2 dunia skang mcm2 keperluan kene ade...transport,hiburan,labtop...buku..sewa rumah...nk mkn skang pun mne nk dapat kedai murah...susah...so care yg baik...buat part time keje...mcm2 keje bole buat ikut kemampuan...cam aku...aku buat bisnes jual air tebu...masyuk gak la income die...hehe...
macam mane aku bole terjebak ngn bisnes jual air tebu ni??sebelum jual tebu ni...aku da buat mcm2 keje part time...housekeeping...esso..cuci kete...security...catering...pas 2 paling last masa cuti sem lepas jd operator kat honda...pergh...2 yg paling aku xthn...3 hari je aku bole stay kat c 2...keje die mmg letey...tarik troli pintu...coupling wayar kat dashboard...tourqe tayar...dengar mmg senang...tp cube la wt dulu...aku keje kat sne ngn mbe aku...temasuk aku 5 org la...siang 3 org...lagi 2 org malam...dorg lagi teruk...sehari je ley thn...haha...bukan pe...gaji die mmg besar...sehari RM40 mkn pun sedap....tp kalo setakat nk part time...cari je la tempat lain...byk lagi part time yg senang...bg aku security la plg senang...tido je keje...2 yg gemok 2...haha...

   Lepas aku berenti keje honda...ade lagi 3 mgu cuti...tgh relek2 kat umah sewa...tibe ade sorg mbe aku...name die asnizam...tp ktorg panggil die uncle...die ajak jual air tebu...aku pun set je la...dr duk umah besarkan perut...bek g keje..ade gk faedah...ktorg pun plan la semua strategi...ingt nk buat lesen penjaja...tp byk sgt karenah...kene suntik la..byr duit la...time 2 mane ade duit...pas 2 nekad jela jual...tp kat area kampung ni la...aku sewa rmah kat area kampung...

   Sebelum 2...cmne si uncle 2 bole dpt idea nk jual tebu??ni sume abg padil punye jasa la...die jiran sebelah rumah ktorg...baik gk la org die...die la yg aja kitorg cmne nk sagat tebu(buang kulit tebu)...mesin yg kitorg gune pun mesin die la...die yg aja care2 carik tebu...die cume pesan jaga mesin die elok2...tp skang mesin die mmg elok..tp da kemek2...ari 2 jatuh...kalo die tau..xtaula ape jadi nti...mengamuk kot...haha...

   Mase mule nk start...kitorg jual kat pasar malam...kat taman bayan...start bukak kul 2...time 2 ok la...ramai org beli...da petang da xde da...org vietnam kt sne sume sombong2...xnk singgah beli...pas 2 da start maghrib...ingtkan nk pasang lampu...skali lampu cam hampeh...5mnt je bertahan...menyesal beli...da la mahal...last2...tutup jela...pas 2 jual kat bwh jambatan...dekat ckt la ngn rumah...redup pun redup..org lalu pun bole thn ramai gk la...pas 2 dtg pak bidin...org kampung cni...die suh jual kat area rumah die...kt rumah die ade bomoh nme wak jamil...die ni expert la ubatkan org...lagi2 kalo batu karang...mmg pakar..customer die byk dr KL la...pas 2 singapore ade gk..Pantai timur...Utara..senang cite satu semenanjung la customer die...die urut org 4 hari je...selasa, rabu, sabtu, ahad...time 2 la ktorg jual tebu kat sne...ari lain bawah jambatan...

   Jual tebu ni mmg senang..bg kitorg yg xbpe nk rajin ni....jual tebu mmg berbaloi..jual kalo dkt area wak jamil...dari kul 10,11pg cm 2 smpi kul 4ptg...income xyah cite la...kene cuaca baik...100cup bole jual...masyuk 2...haha...keje xde pressure...xde org nk mara...kite bos..kite kuli...lagi dpt partner satu kepala...lagi la best...

   Jual tebu ni ade la pantang larang kene patuhi...tebu kene sagat bersih2...kalo x minum nti tekak rase gatal...pas 2 tebu masam kene buang...ari 2 ade skali satu guni masam...pergh...rugi 50 cup...tp xpela...belaja dr kesilapan...so kalo nk jual tebu 2 kene timing betul2 la bile nk g amek tebu...pas 2 da amek msti kene habiskan...bese tebu ni bole thn 3,4 hari je...pas 2 masam la...

   Selama kitorg jual tebu ni...xde la plak dengar cite org kampung xsuke...dorg suport lagi ade la...siap dtg umah lagi kejut bgn tido suh jual tebu...ckt punye risau lagi...bese pak bidin la tukang kejut..”woi...korg xjual tebu ke arini...org kampung da carik tebu ko 2...”padahal br kul 10pg...haha...lagipun kalo dorg tgk xbpe ramai customer...dorg la tolong beli...siap aja lagi selok belok bisnes ni...memang bes la duk kampung cni...
skang cuti da hbs...da dekat sebulan dah pun...mgu depan thn baru cine lak...byk la org nk share2 niaga ngn kitorg..ade yg nk jual nasi lemak,rojak,buah,nugget..keropok lekor...mcm2 lagi la...tp xstat2 pun lagi...asek cakap je...haha...kitorg plan nk jual kat byk tempat...tp 2 sume stil dalam perancangan...maklumlah..mesin tebu ade satu je...strategi mesti kasi baik dulu...haha...kalo berjaya...mmg dak2 kls kitorg sume kaya2 la nti...sorg sebijik kete...insyaalah...haha...

   Konklusi die...korg sume bukak la bisnes...besela untung rugi 2 sume kat tgn Allah...yg penting kite usahe...jual minyak ke,topup ke,bege ke,e-bay ke...macam2 la...nk xnk je..sampi bile keje nk mkn gaji je kan...xde life do aku rase...haha...em rasenye cukup kot cite aku ni...kalo xcukup pun nti aku edit blk..maklumla...spe yg perfect kan...haha...

sekian...terima kaseh...


No comments:

IKLAN DARI NUFFNANG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...